JA/JA, Black Friday reclame

Gisteren was het Black Friday. Dat kan u bijna niet zijn ontgaan.  Niet alleen radio-commercials maar ook op andere manieren werd dit onder de aandacht gebracht.

Via mijn e-mail kreeg ik berichten binnen van Topbloemen, Microsoft, Praxis, Route.nl en Thom Broekman mode. In één van de huis-aan-huis kranten zat een flyer van De nacht van Harmelen. De plaatselijke supers daar deden mee, de opticien en ook nog enkele eetgelegenheden. Hoe deze laatstgenoemde categorie de “bizarre kortingen” verwerkt, vraag je je wel af.

Maar goed, waar komt dit nu vandaan? Het is overgewaaid uit de USA. Thanksgiving Day op de 4e donderdag in november wordt direct gevolgd door Black Friday. Om meteen na het weekend over te gaan in Cyber Monday. Thanksgiving Day is de traditionele nationale ‘dankdag’ met kalkoen et cetera, Cyber Monday is dé dag van het online shoppen.
Langzamerhand worden we doodgegooid met varianten van One Day Only. In hoeverre de beperkingen van reclamemaken volgend jaar ook bij dit soort aanbiedingen merkbaar zijn, is nog afwachten. Alles dat u via e-mail of de post vanaf 25 mei 2018 ontvangt moet aan nieuwe wetgeving voldoen. De wet bescherming persoonsgegevens wordt dan opgevolgd door de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Privacywetgeving wordt dan verder aangescherpt en u moet als geadresseerde vooraf toestemming hebben gegeven om dit soort berichten of post te ontvangen.
Die toestemming moet expliciet kunnen worden aangetoond. Dat wordt nog een hele klus voor iedereen die commerciële boodschappen wil versturen.
Daarbij vergeleken is de JA/JA sticker voor reclamedrukwerk op de brievenbussen van Amsterdammers – die daar vanaf 2018 verplicht wordt – een dingetje van niks. Zonder een dergelijke sticker krijg je geen reclamedrukwerk en ook geen huis-aan-huis-bladen.
Alleen kiezen voor h-a-h-bladen zou ook kunnen. Op die manier denkt Amsterdam papierverspilling te voorkomen. Het gaat vast niet lang duren of ook hier zal deze nogal aparte aanpak worden ingevoerd. Ik heb nooit stickers op mijn brievenbus gehad. Ik vind dat armoedig staan en heb helemaal geen hekel aan dit soort reclame. Oké, het is als oud-reclame en marketingman wellicht een beetje beroepsdeformatie maar ik heb aan deze soepele opstelling wel mijn grootste opdrachtgever overgehouden. Maar zo’n sticker is voor mijn gevoel vooral een beetje “omgekeerde bewijsvoering”. Er staat toch ook niet bij iedere weg of straat waar je wél in mag, een bord met daarop de tekst “Inrijden toegestaan”. Alleen als het niet mag wordt dat aangegeven.

Rest nog de vraag, wie zal zich er aan houden? Wie zal de afwezigheid van stickers respecteren? En wat gaat de nieuwe wet AVG ons brengen? En dan doel ik uiteraard op handhaven, iets waar onze overheid zich op allerlei fronten niet al te veel mee bezighoudt. Ja, als je 54 km/u rijd in de bebouwde kom, dan wel natuurlijk. Maar toegegeven, een BOA mee laten lopen met elke folderbezorger zorgt wel voor veel extra werkgelegenheid.

Nico Ramaer