Handhaven
U kunt nog gewoon trappenlopen? Misschien met een beetje moeite, maar het gaat eigenlijk nog best goed. Fijn, dan hebt u dus gelukkig geen elektrische traplift nodig. Maar u hebt wel een elektrische fiets? Als u daar goed over nadenkt is dat toch een beetje inconsequent.
Dat laat onverlet dat e-bikes een zegen zijn voor mensen die vanwege fysieke problemen niet op een gewone fiets kúnnen rijden. Hoe dan ook, de e-bike breekt records. Volgens de ANWB en Veilig Verkeer Nederland niet alleen wat betreft het aantal gewonden in het verkeer, maar ook wat betreft diefstal.
Handhaven. Hoe schrijf je dat eigenlijk? Zou oom agent ‘t weten? Of kan hij of zij alleen omgaan met voorgedrukte verbaaltjes waarbij slechts de code van het vergrijp hoeft te worden ingevuld, met tijd- en plaatsaanduiding! 4 km/h te hard gereden of 5 minuten te lang geparkeerd? Leeuwarden doet de rest.
Ook de smartphone doet als veroorzaker van verkeersongevallen een flinke duit in het zakje. Is het bij de e-bike vooral de oudere gebruiker, bij de smartphone is het met name de fietsende jeugd die al append een stevige plek in de ongevallenstatistieken claimt.
Diverse instanties roepen om speciale maatregelen ter bescherming van fietsers en e-bikes. Volgens de Fietsersbond raken vooral ouderen gewond omdat ze brozer zijn als ze vallen, wat mede wordt veroorzaakt door extra bezuiniging op onderhoud van fietspaden. De bond pleit voor gescheiden fietspaden en auto’s die aan de buitenkant zijn voorzien van fietsersairbags. Volgens mij de wereld op zijn kop.
De gangbare snelheden op e-bikes zijn onverantwoord hoog. En het gaat ongemerkt. Op een gewone fiets rijd je ongeveer 15 km/h, bij wind tegen pak weg 10 km/h. Niks mis mee, dan doe je er maar wat langer over, het is goed voor het lijf en dan heb je ook geen fietspad-autobanen nodig. Op een e-bike is de snelheid – met weinig inspanning – al gauw 25 km/h. Dat vergt grote behendigheid en een goed snelheidsinzicht. Een e-bike diploma zou zo gek nog niet zijn.
Zelf rijd ik bij wat mooier weer als ontspanning op een racefiets. Met bijna 69 jaar behoor ik zeker tot de ouderen. Als het je daarbij ontbreekt aan voldoende evenwichtsgevoel, snelheidsinzicht en fietsbeheersing kun je er beter niet aan beginnen. Nu zijn de meeste racefietsers daar al jaren mee bezig en zijn op dat vlak voldoende behendig. Een tijd terug heb ik van een kennis een e-bike geprobeerd. Bij ‘n beetje stevig aanzetten ga je er ongecontroleerd hard vandoor. Je schrikt je de eerste keer rot.
Behalve de smartphone, is bij de jeugd ook het totale gebrek om zich te houden aan verkeersregels, een groot gevaar. Bijvoorbeeld op het Oosteinde van Woerden naar Waarder. Individuele fietsers doen het best goed maar zodra het groepen betreft, gaat het volledig mis. Drie naast elkaar is de norm, vier is geen uitzondering. Wanneer je als medefietser van de andere kant komt, moet je goed oppassen en maar hopen dat je nog een gaatje krijgt om er langs te kunnen.
In ‘n auto ben je overgeleverd aan de goedwillendheid van de groep. Er achter blijven en geduldig wachten tot het de jongelui uitkomt om je te laten passeren. Als het even kan blijven ze nog met twee naast elkaar. Het is een combinatie van provoceren en geen gevaar zien. Als hun ouders dit zouden zien, schamen ze zich hopelijk de oren van de kop.
Als er ergens gehandhaafd moet worden, is het op zo’n punt. Mogelijk kunnen plaatselijke bestuurders met een speciale gemeenteverordening extreem strenge maatregelen nemen die de normale regelgeving overruled. Dat past prima in de nieuwe belastingmaatregelen waarbij de gemeenten zelf veel meer de vrije hand krijgen. Fietslicht niet in orde, voetgangers op de stoep omver fietsen of toch naast elkaar als het niet kan? Eerst een eerlijke waarschuwingsperiode in de media, daarna € 250,- boete, meer mag ook!
Wel heel veel aandacht aan geven in kranten en op scholen, zodat er wordt gesproken over zulke keiharde maatregelen. Maar ze wel blijven toepassen. Handhaven dus!
Dat geldt ook voor hondenpoep, echt gevaarlijk autorijden, geluids- en drugsoverlast en zo nog wat. Zeker weten dat het helpt. Dan kan je met een paar agenten de hele gemeente aan, want na verloop van tijd houdt iedereen zich aan de regels.
En eerlijk is eerlijk, ik heb geen bel op mijn racefiets, daar moet ik wel even wat aan doen!