Onlangs vertelde ik van een fijn ontspannend weekje eind september bij Landal in Winterberg. Niet alleen heel prettig weer, maar ook een plek tegen een heuvel met leuk uitzicht op de beide liften en skihellingen bij het park, werkte dit gevoel in de hand.
Ging alles dan naar wens? Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Eigenlijk ‘nee’, want vóór het digitale tijdperk kon je vragen die je had met een ‘telefoontje’ of gewoon aan de receptie stellen. Vroeger noemde ik dat de balie en mijn gevoel zegt dat het bij de bouwmarkt nóg zo wordt genoemd.
Maar vandaag de dag bent u overgeleverd aan ‘ons concept’. Dat houdt in dat u in een restaurant, ‘voor bediening’ een berichtje moet sturen, voor ‘t menu ‘n QR-code scannen. ‘U’ is tegenwoordig ‘jou’, ook in advertenties, posters en mails: “We zoeken jou” en “Wil jij onze nieuwe collega worden?”
Vroeger meldde je je bij aankomst bij Landal bij de receptie, je kreeg je sleutels, wat instructies en een plattegrond. Bij vertrek de sleutels weer inleveren. Maar in deze tijd is er de ‘app’. Soms onhandig en ook nog eens discriminerend. Supers als Lidl en AH hanteren daarop digitale kortingen. Trouwe klant, maar géén app? Jammer dan! Geen korting!
Okay, de app is tegenwoordig niet meer weg te denken. En áls ‘ie écht werkt kun je er je voordeel mee doen. Maar o wee als de app hapert of erger. Bij Landal worden álle noodzakelijke handelingen eraan gekoppeld: op ‘t park arriveren, je aanmelden, er verblijven én ook weer volgens de regels vertrekken. Het is je digitale toegangs- en uitcheckbewijs. Je moet de app al dagen vóór je vertrek downloaden en daar op – ook ruim van tevoren – diverse persoonlijke gegevens invullen die wat mij betreft de privacy-toets nauwelijks doorstaan. In die app moet je je verwachte aankomstmoment melden én bij vertrek het real-time tijdstip; uitklokken om uiterlijk 10:30 u. Dán kan ‘t huisje worden schoongemaakt. Maar wat als je app niet werkt, omdat de wifi niet functioneert?
Tja, wifi! Dat hoorde bij het pakket en in een 6-persoonshuisje was dat inclusief een eigen router. Dan verwacht je extra zekerheid, maar dat werkte helaas vaak niet; in no-time stond er ‘n monteur op de stoep en na diverse ingrepen, herstarten van de router en controle en herstarten van mijn mobiel – die procedure werd enkele keren herhaald – bleef het euvel bestaan. Er was ‘n ‘noodlink’ en dan lukte ‘t af en toe. Cruciaal was de digitale slotbediening. Wie op de app alles had ingevuld ontving na de digitale aankomst ‘n groen ‘sleutelicoontje’ en daarmee kun je met je ‘mobiel-bij-het-slot’ je huisje in. Maar ‘t lukte niet. Daar stonden we met onze koffers! Toevallig was er een schoonmaakster in de buurt die met haar universele digitale sleutel de deur kon openmaken. Dus na uitpakken en installeren bleef iemand van ons in het huisje en rond 19:15 u gingen we naar de receptie om het euvel te melden; immers, in de welkomstmail die ik enkele uren eerder kreeg stond dat de receptie tot 20:00 u open was. Maar die bleek al om 19:00 u gesloten. In het restaurant wees men ons de noodknoptelefoon voor contact met de Duitse Landal organisatie. Er zou z.s.m. een monteur langskomen voor het slot. Binnen ‘n uur was er iemand ter plaatse. Testen van slot en mobieltje. Conclusie: storing in ‘t digitale slot. De monteur gaf ons een set digitale sleutels; de deur kon weer van buitenaf open én op slot.
Bij ‘n huisje ‘horen’ verplichte kosten. Reserveringskosten, bedlinnen en toeristenbelasting kwamen er nog bij, toch ruim 30%; bed opmaken en wifi in ‘n luxe huisje zijn gratis. Ook ’n handdoekenpakket erbij besteld. Op de kosten daarvan hadden we niet gelet. Wij dachten dat ‘t aantal handdoeken dan automatisch zou zijn afgestemd op de 3 opgegeven gasten, maar nee, het waren in totaal twee doeken. Wel erg karig!
Toen we ons beklaagden bij de receptie was de reactie: “Wij sluiten altijd om 19:00 u, in de brief die u ontving staat het fout, maar u kunt nog pakketten bijkopen en ‘als service’ direct in ontvangst nemen.” Dat deden we niet. Wij ervaren 2 simpele handdoeken voor tien euro niet als ’een handdoekenpakket’. Navraag bevestigde dat dit meestal bestaat uit ‘n badhanddoek, ’n grote en ‘n kleine handdoek, vaak mét badmatje. Nee Landal, als jullie zo karig zijn, zijn wij dat ook! Tip, neem zelf handdoeken mee!
Nico Ramaer