Aandacht maakt alles mooier

Deze reclamekreet van IKEA schoot mij de afgelopen week meteen te binnen toen ik hoorde dat de verantwoordelijke minister Wiebes al een uur na de beving in Groningen via zijn woordvoerder aandacht besteedde aan deze problematiek.

“Gaswinning omlaag na aardbeving”, kopten de kranten de volgende dag. Radio NPO1 suggereerde al spoedig de komst naar het Noorden van Mark Rutte. Maar de altijd realistische Fred Teeven zei in die uitzending dat de minister-president dan wel echt iets mee moet nemen, dus een mooi aanbod. Als dikke, hele dikke vriend van Shell – lees de NAM – zal dat er natuurlijk niet van komen. Om in reclamekreten te blijven “Meer oog voor jou” van Eye Wish past er ook goed bij. Het leidt lekker af van het werkelijke probleem. Sympathie en medeleven. Je ziet het overal. Koning Willem-Alexander op St. Maarten was ook al zo’n operette. Terug naar Groningen. De bodem daar is één grote mollengang; dat komt nooit meer goed. Het pannetje eten is al lang aangebrand. Het gaspitje laag zetten helpt helemaal niet meer. Dat is nu wel gebleken.

Mijn oplossing heb ik al veel eerder geventileerd. De waardevolste monumenten in het risicogebied zou ik volledig versterken en de rest van de bewoners royaal uit laten kopen door de NAM! Dan kunnen de gaskranen weer vol open en verdient Nederland geld dat ook riant ten goede moet komen aan de bewoners dáár. Belangrijk voordeel: we hoeven geen milieubelastende energie uit het Oostblok te importeren, want daar draait het wel op uit. Lastige bijkomstigheid is dat veel bewoners dáár in het gebied willen blijven en niet naar een of andere vinexwijk een stuk verderop willen. Ik snap dat wel, maar het toont meteen aan dat het hier in het Westen kennelijk ook niet super is, al wordt zo wel vanuit de buitengebieden naar de Randstad gekeken.

Dan de gemeenteraadsverkiezingen. Die komen er aan en wel op 21 maart. Nog dik twee maanden en het is al voorbij. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken en wellicht nog meer hoe de verschillende politieke partijen zich vooraf gaan presenteren en profileren. Wordt het ‘Aandacht maakt alles mooier’ en ‘Meer oog voor jou’ als zalvend alternatief voor wat er niet goed of niet goed genoeg gaat in onze gemeente? Of wordt het toch Esso’s “Tijger in je tank”? De niet aflatende pitbull die pas stopt als de Westelijke Randweg er echt ligt of het hele Schilderskwartier ‘gasvrij’ is in 2020. Of pas loslaat als nog tijdens de komende raadsperiode de eerste schop de grond in gaat voor de realisatie van de Rijngracht?

Tijdens zijn nieuwjaarsspeech noemde burgemeester Victor Molkenboer een hele lijst van wensen, ongerief en budgettekorten waar wat aan gedaan zou moeten worden. Terecht vroeg hij nu al aan de toekomstige nieuwe raad om wijsheid én actie. En vooral om dat laatste gaat het. In de marketingwereld geldt nog altijd: beter een verkeerd besluit dan geen besluit. “Niet lullen, maar poetsen”, zouden Rotterdammers zeggen. Hoe dan ook, iedereen succes en de schouders eronder. Om in stijl af te sluiten op z’n Grunnegs: “Kop d’r veur!”

Nico Ramaer