Minkema College van start na tweede lockdown

Minkema College van start na tweede lockdown

Het Minkema College zet alles op alles om achterstanden in te halen. De rode loper ligt uit bij het Minkema College in Woerden: leerlingen zijn weer in grotere groepen welkom. Wat is er geleerd van de terugkomst na de eerste lockdown? En hoe gaat het met de resultaten van de leerlingen? RPL spreekt directeur Onderwijs, Arjan van der Wart.

Waar er normaal op de locatie aan de Steinhagenseweg zo’n achthonderd leerlingen lopen, zijn dat er nu vierhonderd. Ze mogen om de dag naar school, in klassen van maximaal 15 leerlingen. Op de eerste dag werden ze welkom geheten en kregen de leerlingen een hapje bij binnenkomst.

Geen politiestaat, wel herinneren

“En dan begint het grote herinneren”, begint Van der Wart. “Aan de mondkapjes, aan de anderhalve meter. Dat is best ingewikkeld. Leerlingen zijn geneigd om dicht naar elkaar toe te kruipen. Dat is ook omdat we mens zijn en die nabijheid nodig hebben. Handhaven is bijna onbegonnen werk, in elk geval voor de afstand en dan met name tijdens de pauzes.”

Aan straffen uitdelen voor het niet nakomen van de regels doet de school niet. “We willen geen politiestaat worden”, zegt Van der Wart. En dus wordt er bij binnenkomst herinnerd, en tussendoor, en tijdens de pauzes. “Op een vriendelijke en positieve manier.”

Intussen zijn er wat veranderingen doorgevoerd in de werkwijzen ten opzichte van de eerste lockdown. De lessen hebben weer een normale lesduur en thuis kunnen leerlingen die niet naar school mogen komen die dag, zelf inloggen en mee doen. “Dat betekent dat ze in principe elke les bij kunnen wonen, of je thuis bent of niet”, vertelt Van der Wart. “Thuis meedoen is misschien wat lastiger, maar ze zijn er nu wel bij.”

Resultaten blijven achter

Hele vele thuis studeren eist in het hele land zijn tol als het gaat om de studieresultaten op scholen. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlands Jeugdinstituut. Een middelbare school in Amsterdam liet eind vorig jaar aan EenVandaag weten dat het gemiddelde cijfer van een 6,3 naar een 3,5 is gezakt.

Op het Minkema College worden ook achterstanden gezien. De school heeft een eigen enquête gehouden. Daar kwam uit dat de leerlingen school missen, veel werkdruk ervaren en het ingewikkeld vinden om bij te blijven. Van der Wart: “Er is sprake van een zekere uitzichtloosheid en daarnaast zien wij in de resultaten dat we er hard aan moeten trekken. Ik zou liegen als ik zeg dat het goed gaat met de resultaten. Die zijn best wel minder goed dan voorgaande jaren.”

Concrete cijfers zijn er (nog) niet, maar dat leerlingen (gedeeltelijk) achterlopen is een feit. “Als je een toets afneemt die hetzelfde is als vorig jaar en je legt er dezelfde normering op, dan zie je een ander resultaat”, vertelt Van der Wart.

Achterstanden inhalen

Ondanks de huidige achterstanden, is er ook hoop. Van der Wart gelooft dat de vertraging die nu in het schooljaar zit, nog hersteld kan worden. “Ik geloof dat we ons best doen om het te repareren.” Zo heeft de school extra programma’s ontwikkeld met betrekking tot studievaardigheden en motivatie. En voor de examenklassen zijn er trainingen. “We hopen dat we daarmee aan het einde van dit schooljaar een heel groot gedeelte van de achterstanden in hebben gelopen. En een deel zullen we volgend jaar moeten doen.”

In mei wordt er terug- en vooruitgekeken om de koers voor het volgend schooljaar te bepalen. Dan wordt ook duidelijk hoe groot de achterstanden daadwerkelijk zijn.

0 Shares